Hidayah Seorang Homeless Tidur Jalanan




Pertemuan kak Rahmah kali ini dengan golongan homeless dalam program Humanity Dawah Global Ada 3 orang warga India Malaysia yang tidr berdekatan dengan Dataran dan Masjid Jamek. Saya dekati mereka, sambil duduk di lantai, tahulah bila dah malam, adalah binatang macam lipas, tikus yang akan merayap.  πŸ˜©

You sudah makan? 😊
Belum la... ini ada sikit makanan πŸ˜”
Oklah terima kasih. 😊
Boleh cerita sikit, akak mau dengar apa problem you? Berapa lama you macam ini? 😊
Saya sudah 4 bulan, cari kerja sana sini tak dapat. Saya dulu pernah kerja di Singapore, macam kerja saya ada, tapi kali ini susah mau cari kerja. Suami pun tak ada, anak pun tak kisah sama saya, πŸ˜”
Oh! sabarlah ya, setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Tuhan mau uji sama you, ada tak you cakap thank you sama Tuhan? Kalau you rasa miskin sebenarnya you sudah kaya, You boleh makan macam2, apa guna itu orang kaya ada duit tapi tak boleh makan nasi, roti sedap pun tak boleh macam2 masalah macam2 penyakit. Sini you malam boleh tdo, ada orang kaya susah mau tdo. 😊

(bila dia sudah rasa bersemangat, baru kita boleh masukkan dakwah)

You ada percaya sama Tuhan? 😊
Ada la 😢
You tahu Tuhan itu ada berapa ? satu atau banyak?😊
Ada banyak ....😊
Ayooooo! πŸ˜…kalau Tuhan itu banyak kita mesti susah punya. you tengok waktu kita malam, siang ada tukar2? ada tak kita rasa siang saja tak ada malam? 😊
Tak ada....itu kalau banyak God, masti ada banyak tukar2 bulan, bintang, siang malam. Tapi sekarang ni, semuanya sama. Perfect! Pasti Tuhan itu satu
Iya, lah... akak saya suka pada Islam juga, dulu ada ramai kawan melayu. Saya suka. πŸ˜€
Oh! baguslah suka pada Islam kena faham apa itu Tuhan. Mesti kena ada pengangan 😊

You tahu nabi? Nabi Muhamad saw? 😊
Tak tahu la 
OKlah you kan, kalau tak ada pergi sekolah, tak ada cikgu, you boleh tahu baca? 😊
Mana boleh akak.... macam itulah Allah datangkan nabi itu sebagai panduan hidup kita. Nabi itu manusia biasa yang dipilih untuk kasi tau sama kita hidup ini bagaimana. Kena kasi hormat sama perempuan, anak kena kasi hormat pada ibu. Syurga anak itu ada pada ibunya. Tuhan kasi tahu tidak boleh mencuri, rompak, Kalau tak ada nabi siapa mau kasi ajar itu yang baik2? 😊

Akak... saya mau masuk Islam macam mana? 😊
Alhamdulillah..sekarang you sudah faham... ikut sama saya. 
(Dia pun bershahadah)😊

--------
Golongan yang miskin, lemah dan tertindas itu adalah golongan yang pertama menerima Islam sewaktu nabi Muhamad saw berdakwah di Mekah. Alhamdulillah memang benar mereka lebih mudah menerima. Nabi Muhamad saw menjadi pejuang golongan yang miskin, hamba abdi, ibu2 tunggal subhanallah kerja kita sangat sedikit berbanding dengan pengorbanan Nabi Muhamaad saw. 
(mari kita banyakkan selawat)😊

Semoga amalan ni diterima oleh Allah dan kawan-kawan mendapat manfaat dalam perkongsian ini.😊

Comments

  1. Alhamdulillaah. Terbaek. Inspiring. Moga Allah kurniakan kebaikan buat semua

    ReplyDelete

Post a Comment