Dah panjang bercakap tapi masih lagi tak percaya kewujudan Tuhan...



Ada dua orang gadis Jepun datang melawat masjid Jamek. Mereka kelihatan muda dan remaja. Bila Kak Rahmah tanya, dia kata baru 19 dan 18 tahun. Mereka kembara berdua dari Osaka Jepun.

Osaka?
I have been to Osaka, Kobe and Kyoto. Have you visit Osaka mosque?
Osaka have mosque?
Yes, and Kobe is the most beautiful from turkish design.
I see. What do you like about Osaka?
Yes, i like very good, clean city, many public transport, and people love bicycle.
Yes, I m glad you like Osaka.

Mereka kelihatan bangga, bila mana Kak Rahmah puji negara mereka. Kak Rahmah mulakan dengan sejarah masjid dan Kuala Lumpur kemudian baru kak Rahmah terangkan apa itu Islam. Apa yang menjadi cabaran bila menerangkan pada orang Jepun ni, mereka lebih banyak diam dan sudah nak dapatkan ekspresi wajah samada mereka suka atau tak. Sebab budaya mereka memandang hormat pada orang lain meskipun mereka tak suka.

Bila Kak Rahmah mula berdakwah tentang kewujudan Tuhan, kepentingan solat, tujuan hidup. Mereka pun menganguk tanda bersetuju. Tapi benarkah mereka setuju. Jadi Kak Rahmah tanya lagi..

So do you believe there is God?
Ermmm still no...
Kak Rahmah senyum saja, penat juga nak berdakwah. Ingatkan mereka menerima kewujudan Tuhan, tapi tak juga. Tak mengapalah...

Begitulah dalam berdakwah ni, bukan semua orang nak pecaya apa yang kita cakapkan. Hidayah milik Allah dan jika mereka tak percaya itu bukanlah masalah, kita hanya menyampai saja.
Insha Allah, jika Allah nak berikan hidayah sekejap saja. Kak Rahmah doakan yang terbaik utk mereka berdua.

Comments