Kampung Orang Asli Itu Indah




Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa adalah ditempatkan di dalam beberapa taman Syurga, dengan mata air-mata air terpancar padanya. - AdzDzariyaat. Ayat 015.



Kampung orang asli itu penempatannya di atas bukit yang tinggi jauh dari kesibukan manusia, mereka tak peduli tentang talian internet, elektrik. Mereka bahagia. Mereka hidup dengan mensyukuri nikmat alam kurniaan Allah. 



Tatkala K Rahmah berada di sini, teringat gambaran syurga di dalam Al Quran, Orang-orang yang beriman dan bertaqwa akan ditempatkan di syurga yang tinggi dan di bawahnya air-air sungai yang mengalir, mereka medapat segala jenis kenikmatan dan buah-buahan yang mudah dipetik, di bawah naugan pohon-pohon yang sentiasa redup, cuaca yang sejuk segar dan segala jenis kenikmatan yang tidak dapat dibayangkan oleh manusia di dunia ini. 

Bila berada di atas bukit dan dekatnya dengan sungai-sungai yang airnya sejuk, segar, jernih dan lazat, subhanallah, terasa satu nikmat. Duduk di tebing sungai yang airmya jarang dilalui oleh orang luar. Terasa nikmatnya, Budak-budak di sini tak perlukan taman permainan, sungai-sungai ini adalah taman permainan yang paling indah buat mereka, mereka boleh mandi ada tempat batu-batu yang boleh dijadikan gelongsor dan pasir-pasir halus yang boleh mereka bermain. Air ini bersih, boleh terus di minum bila rasa haus, Ada banyak ikan-ikan dan boleh ditangkap dan di masak di mana-mana saja. Padanlah ada orang asli yang keluar kampung merantau cari kerja di bandar, kemudian, mereka akan datang pulang ke kampung sini, hidup dengan kenikmatan alam. 

Ini baru saja alam duniawi yang sementara. Bagaimana pula syurga yang indah, air-air sungai yang mengalir dari susu yang putih bersih, sungai madu dan khamar yang melazatkan. Duduk di bawah rimbunan pohon yang buah-buahan yang amat lazat dan mudah dipetik. Subhanallah. 

Moga kita sama-sama berusaha untuk terus beramal fisabillah, syurga yang dijanjikan itu indah. 

Marilah kita bersama mengajak kepada kebenaran dan menghalang kemaksiatan. Tiada kemaksiatan yang paling besar selain dari SYIRIK. 
Dengan banyakknya syirik hidup kita tidak akan ada keberkatan dan negara akan mengalami masalah huru hara, gempa bumi, ribut taufan, banjir, kilat, kesempitan hidup, kemiskinan dan melaratnya berbagai jenis penyakit yang ada sekarang. Begitulah cara Allah menegur kita supaya laksanakan tanggungjawap kita umat islam sebagai khalifah di muka bumi ini dan meneruskan kerja Nabi Muhamad s.a.w untuk berdakwah dan menyampaikan mesej kebenaran dari Allah. Infakkan untuk progam dakwah orang asli, golongan miskin yang jauh pendalaman di seluruh Malaysia dan Asia. 

HUMANITY DAWAH GLOBAL 

BANK ISLAM 121220 10035101


Kalian adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah.” (QS: Ali Imron 110)
قُلْ هَـٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّـهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي ۖ وَسُبْحَانَ اللَّـهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ
“Katakanlah: “Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik.” (QS:Yusuf : 108)

Comments