Berdebat dengan Penganut Kristian Tentang Trinity


*“Siapa Yang Tidak Logik & Rasional?"*
Radical Skepticism beritahu kami:
.
"There’s No Such Thing as Truth in Life.”
.
Kelihatan masalah pada klaim ini?
.
Jika “There’s no such thing as truth..” bermakna by definition itu sendiri “ Sir therefore your claim: “There’s no such thing as truth..” ITSELF is NOT TRUE.”
.
Dia terjerumus dalam kesalahan PARADOX. Ini adalah self-refuting argument atau false-claim. Mereka yang ada pemahaman logikal yang baik akan nampak falasi yang telah dilakukan, bermakana klaimnya tidak logik.
.
Sambung dia lagi:
“Everything can be change in future..”
.
Kelihatan isu sebenar klaim begini? Mereka begini juga akan klaim tiada ilmu yang benar yang ada adalah kolektif & konsesus bersama. *Jika anda begini anda ada simptom Skeptik.
.
Kenapa? Mereka yang punyai pandangan-alam(world-view) sebegini keterlaluan tengelam dalam lapangan ilmu ‘kaedah-induksi’(induction-methode). Dimana Sains itu sendiri ‘kaedah-induksi’, kerana dibawah Manifestasi Sains hari ini seperti Big-bang, mungkin akan berubah dimasa hadapan bila cerapan baru dijumpai. Hari ini mungkin betul tetapi hari depan mungkin 100% salah; kebergantungan pada cerapan(ilmu manusia bagai sebutir pasir dipantai).
.
Dalam kertas Albert Einstein 1919 beritahu ilmu ‘kaedah-induksi’(sains) “ TIADA-KEPASTIAN ”. *Ingat saintis lekeh ke beritahu? Itu belum kira ramai philosophers.
.
Ini hakikat falsafah ilmu Sains ie kaedah-induksi tidak beri kepastian. Itulah sebenarnya kecantikkan Sains sebab ia sentiasa kemungkinan yang tidak pasti, memberi keturajaan kepada manusia & saya. Namun kesimpulan ia bukan ‘tools’ ilmu manusia sebagai ‘peganggan’ ie bukan 'world-view' ie 'ism' sebagai sandaran. “Lemah asas pemahaman(falsafah) ilmu akan terjerumus berpegang pada ‘ilmu yang tidak beri kepastian’.”
.
Bila begitu ia akan ‘Menutup akal(close-minded)’ dengan klaim "tiada kebenaran didunia". Ini adalah manusia yang melimitkan akal mereka, bahasa kita JUMUD. Jadi Skeptism-Agnostic.. Jap jap sabar dulu teroka lapangan ilmu lain..
.
Persoalannya kenapa TIDAK “BUKAK MINDA kepada ilmu yang MEMBERI kita KEPASTIAN?”
.
Salah satu displin ilmu lain yang MEMBERI KEPASTIAN ialah Kaedah-Deduktif yang menggunakan LOGIK & RASIONAL berbeza dengan kaedah-induktif yang bergantung pada cerapan yang ‘fragile’ pada asasnya.
.
Contoh tanya saya “Ada berapa sisi Triangle?”
.
Mereka yang sihat serta waras akal Logik & Rasional akan menjawab TIGA(3) dengan PASTI tanpa khilaf.
.
Dia menjawab “TIGA…..” tetapi cuba(kekal) menjadi denial(skeptic) sambungnya:
.
“Tetapi Siapa Beritahu Kita(Triangle ialah tiga sisi)?“
.
Kelihatan masalah pada persoalan ini?
.
Dia cuba beritahu Triangle ialah 3 sisi kerana manusia yang ‘beritahu’ ada 3 sisi, kalau manusia kata triangle ialah 4 sisi hari ini kita kata Triangle 4 sisi. Apa yang dia cuba pusingkan ialah ‘bahasa’ bukan ‘maksud’.
.
Jawab: “ Faktanya Triangle ada 3 sisi, tidak kisahlah bahasa apa dipakai contoh orang Melayu sebut SEGITIGA orang India, jepun, arab sebut dengan bahasa berbeza tetapi tetap merujuk pada ‘maksud dan perkara yang sama’ tetaplah tida TIGA(3) sisi tidak berubah. “
.
“ 5 Juta tahun berlalu pun Triangle tetaplah memiliki 3 sisi, jika 4 sisi itu bukan lagi triangle tetapi Segi-Empat. Triangle tetaplah 3 sisi walau tidak dapat dicerap fizikalnya tetapi secara logiknya tetap tidak berubah. Kerana ini PASTI dan MUTLAK.“
Mereka yang maksudkan Triangle ada SELAIN dari tiga sisi tetapi ada 4,5, sisi adalah? “TIDAK MASUK AKAL, TIDAK WARAS BERFIKIR & TIDAK RASIONAL.”.
.
ADA ILMU DIDUNIA INI YANG MUTLAK. Tuhan Adalah Pengetahuan Yang Mutlak Keberadaan-Nya. Keberadaan-Nya Tidak Ternafi Oleh Mereka Yang Miliki Fitrah Yang Sihat yang mahu memikirkan. Yang Bermasalah Ialah Fitrah manusia itu sendiri.
.
Wallahualam.
.
.
.
" Dan orang-orang yang tidak mengetahui berkata: “Mengapa Allah tidak (langsung) berbicara dengan kami atau datang tanda-tanda kekuasaan-Nya kepada kami?“ Demikian pula orang-orang yang sebelum mereka telah mengatakan seperti ucapan mereka itu; hati mereka serupa. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan tanda-tanda kekuasaan Kami kepada kaum yang yakin. "
(Quran Al-Baqarah : 118)
.
" Perbandingan kedua golongan itu (orang-orang kafir dan orang-orang mukmin), seperti orang buta dan tuli dengan orang yang dapat melihat dan dapat mendengar. Adakah kedua golongan itu sama keadaan dan sifatnya? Maka tidakkah kamu mengambil pelajaran (daripada perbandingan itu)? "
(Quran Hud : 24)
.
" Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai. "
(Quran Al Araf : 179)
.
" Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya berdasarkan ilmu-Nya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran? "
(Quran Al Jatsiyah : 23)
.
" Maka apakah kamu tidak memikirkan? "
(Quran Ash Shaffat : 155)
.
.
“ Siapakah Yang Tidak Logik & Rasional?! “
Ikuti Page: Street Dawah Malaysia

Penulis: FB Fardhil Azri

Comments