Pengalaman Kali Pertama dia Sujud ikut solat Asar





Dia ni kelakar orangnya... Bila masuk masjid kena pakai tudung dia melambung-lambungkan tudung seperti titiup angin. Maaf gambar tu mmg kelakarπŸ˜†πŸ˜‚ Org lain pun pelik dengan kelakuan dia seorang ni😒. Tapi kak Rahmah layankan aja kelakuan kelakar dia hahaha
Do you like my pose?😊
Wow! you are beautiful, you can put this in facebook πŸ˜…
I am so happy today... (sambil memusingkan badan) 
Beberapa orang pelancong lain pun senyum dan tunjukkan dia thumb up, beautiful. 
Saya melayankan saja, kelakuan yang begitu happy, dia kata dia seorang pengembara solo sudah setahun, dia berasal dari German. Dia sebenarnya sudah berumur dalam lingkungan 50an dan camera yang digunakan agak lama dan outdated. Dia menceritakan pengalaman dia melawat berbagai masjid di Mynmar, Vietnam dan juga dia pernah melawat Kashmir. Dia kata di sana ada banyak masjid yang cantik. 

So sad, i cannot go to Khasmir because of the war now.. (kataku)
Kemudian dia masuk ke masjid saya terus menceritakan tentang sejarah masjid dan masuk kepada ilmu tauhid. Dalam masjid ini tak ada sebarang symbol gambar dan patung sebab kita sebagai umat islam dilarang untuk menyembah patung dan membuat patung menyerupai Tuhan.


Oh! I got it 
You see we cannot see God, because our eyes have limitation. God created us to worhship Him. God make our eyes limited to see the unseen (gaib) so God will know who among us (human) will worship him truthfully for Him. Believe in God although we cannot see anything. But at the End Time , the day of Judgement, God make our eyes can see the unseen... so you can see many lights and darkness, the satan, the jin, and the angle.At that moment if any human want to worhship God, its too late.
We never know when we are going to die... our death is the duration of our test. 
Yes, it can be after 5 minutes we die, nothing can stop our death. 
Wajah dia yang ceria dan gembira tiba-tiba menjadi serius. Dia seakan ingin mendengar lagi dan Kak Rahmah bersambung bercerita tentang tujuan hidup dan kisah-kisah Nabi Muhamad s.a.w. Dia kata dia seorang Kristian. Jadi pasti dia ada sedikit ilmu tentang ketuhanana. Tapi dia tak banyak cakap apa-apa. 

Tibalah solat asar, tiba-tiba hujan turun lebat, menyebabkan dia tidak dapat keluar dari masjid dan itupun dia suka. 


Oh! its raining.... 
Yes, so we just wait here, until the rain stop. God said in Quran, 

Say, "Have you considered: if your water was to become sunken [into the earth], then who could bring you flowing water?" - Surah Al Mulk 30

Kak Rahmah menekan kesyukuran, dia, dan dia juga bersetuju. 
"God give us, eyes little that we look at something, its not just seeing but look..."

Akhirnya dia pun ikut dalam solat asar, Dia berada di saf yang hujung, tidak menganggu saf solat muslimah. Dia rasakan ianya satu keindahan dan ketenangan kali pertama dia sujud. 

Alhamdulillah... dia merasai ketenangan yang terpancar di wajahnya.

"I like this, in church we have to sit for hours, this is simple and practical"
Dia tunggu hingga habis dan semuanya beredar dari masjid. Kak Rahmah cuba memberitahu cara nak memeluk Islam

Islam is so simple and practical, you just need to testify there is no God except 1 God Allah most worthy to worship and Muhamad (peace be upon him) is the prophet and messenger of God.
You are not testify to me, but direct to God. I am just be the witness.

Tiba-tiba ada seorang india muslim yang datang mencelah, untuk tanyakan tentang wifi. Astaqfirullah betul-betul menggangu. Dia suruh saya share data dan dia nak call suami dia. Saya pun melayan dia, hingga Ms D sudah merasakan dia perlu pergi kerana sudah lama di masjid.
semoga dia dapat memeluk Islam satu hari nanti. Begitulah syaitan ada di mana-mana.


Sumbangkan untuk aktiviti-aktivit dakwah supaya lebih ramai umat Nabi Muhamad s.a.w. Percayalah dengan jalan dakwah pada non muslim, semua orang akan dapat keberkatan dan orang kafir yang benci Islam akan berkurang dan kita sama-sama dapat nikmat. Berdakwah itu adalah wajib, kita tak mampu lakukan dengan sumbangan. 

Comments